Fondateur du média

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Jameson LEOPOLD est Travailleur social et Gestionnaire. Il a fait des études de maîtrise en Sciences du développement à la Faculté d’Ethnologie et en Conseil et expertise en action publique à l’Université Toulouse 1 Capitole. Il est reconnu comme consultant en migrations et réintégration (déportation, retour volontaire et fuite des cerveaux), en renforcement institutionnel (création d’organisations, élaboration et gestion de projets) et en évaluation de projets. Fort de trois années d’études en linguistique, il a fondé Plume Souveraine et occupe actuellement le poste de directeur de la communication au sein du parti Konbit Pou Demokrasi.

jeudi 4 septembre 2025

Yo Kondisyone moun Nwa pou danse, chante ak fè espò

Depi plizyè syèk, moun Nwa sibi yon sistèm kondisyonnman sosyal ki limite fason yo ka eksprime tèt yo. Yon aspè kle nan sa a se ankourajman kontinyèl pou yo konsantre sou espò ak aktivite kiltirèl olye de syans, teknoloji oswa antreprenarya. Pandan ke sa pote kèk avantaj vizib, li fè anpil moun Nwa neglije devlopman entelektyèl ak pwofesyonèl nan lòt domèn.

Nan espò, estereyotip ki di moun Nwa gen kapasite fizik “natirèl” fè anpil timoun ak jèn kwè ke lavi yo dwe vire sou atletis, baskètbòl oswa foutbòl. Lekòl ak medya ranfòse sa lè yo pa ouvri zye moun Nwa sou lòt domèn, men pito fè yo kwè ke siksè yo depann sitou de kapasite fizik yo.

Nan kilti, gen yon pwomosyon kontinyèl pou moun Nwa eksprime tèt yo nan mizik, dans, ak festival tankou kanaval. Pandan ke sa kreye vizibilite ak richès kiltirèl, li pafwa fè lòt kapasite yo neglije, tankou rechèch, edikasyon syantifik, oswa inovasyon ekonomik.

Yon lòt aspè se fason medya prezante moun Nwa. Souvan yo montre yo kòm atlèt oswa atis, men yo raman prezante yo kòm syantis, inovatè oswa antreprenè. Sa kreye yon modèl wòl limite ki enfliyanse jèn yo sou sa ki “reyalis” pou yo.

Kondisyone moun Nwa depi timoun gen konsekans sou devlopman sosyal ak ekonomik kominote a. Lè majorite timoun yo konsantre sou espò ak mizik, talan nan syans ak teknoloji rete neglije, sa ki limite kapasite kominote a pou avanse nan domèn kritik.

Festival, kanaval, ak pwogram mizikal oswa danse, byenke yo fòme idantite kiltirèl fò, pafwa sèvi kòm yon distraksyon olye de yon zouti pou devlopman pwofesyonèl. Sa kreye yon balans ki pa toujou favorab pou pwogrè entelektyèl.

Yon lòt faktè se presyon sosyal. Timoun ak jèn Nwa souvan santi ke yo dwe swiv chemen ki pi “aksepte” sosyalman, tankou espò oswa mizik, paske siksè nan lòt domèn pa toujou vizib oswa rekonèt nan kominote a.

Kondisyon ekonomik tou jwe yon wòl. Envestisman nan aktivite kiltirèl ak espò pi fasil ak plis vizib pase nan rechèch, teknoloji oswa antreprenarya nan anpil kominote Nwa. Sa fè anpil jèn kwè ke lòt domèn pa gen valè.

Gen moun ki reyalize pwoblèm sa a e k ap eseye chanje paradig la. Anpil inisyativ edikatif ak pwojè devlopman ankouraje jèn Nwa eksplore syans, teknoloji, ak antreprenarya, men defi estereyotip ak presyon sosyal rete gwo.

Finalman, kondisyone moun Nwa pou espò ak lakilti se yon fenomèn ki gen rasin istorik, sosyal, ak ekonomik. Li kreye vizibilite ak opòtinite nan kèk domèn, men li limite potansyèl yo nan lòt zòn esansyèl pou devlopman pèsonèl ak kominotè. Pou yon avni ki egal, li enpòtan pou kominote Nwa jwenn balans ant ekselans kiltirèl, atlètik, ak entelektyèl.

Clinton Noël

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✨ Une voix engagée pour briser le silence autour de la solitude, de la souffrance mentale et de l’abandon. À travers la page SOS Solitude, Caëlle Edmond tend la main à ceux que la société oublie.

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4 commentaires:

  1. Pendant que les noirs dansent,que font les blancs ?

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  2. Les Noirs ne dansent pas parce qu’ils ne savent rien faire d’autre. Ils dansent parce qu’ils savent tout faire, y compris transformer la douleur en puissance. Cette phrase prend tout son sens lorsqu’on pense à Frankétienne, figure emblématique de la littérature et de la scène haïtienne. Dans sa pièce Fou qui Fourra, Frankétienne ne se contente pas de danser, il habite la scène, il la traverse comme un cyclone. Chaque geste, chaque mouvement est une parole, une révolte, une vision. Sa danse n’est pas divertissement, mais langage. Il raconte le monde, ses blessures, ses espoirs, ses convulsions. À travers le corps en mouvement, il transforme la douleur historique, sociale et personnelle en puissance créatrice. La danse devient alors un acte de résistance, de lucidité et de beauté. Et dépuis, je fais une danse intellectuelle avec les mots qui bougent dans ma tête. Kite moun yo danse nan moman vakans lan, yo p ap fè tout yon ane ap danse, kite yo bouje menm si mwen pa konn danse.

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  3. Alain Louis Vuitton4 septembre 2025 à 06:40

    On est en train de venger la race en baisant

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